Standardvilkår for kjøp av varer online

 

Innledning

Dette kjøpet reguleres av de følgende standardvilkårene for kjøp av varer online. Kjøp av varer online reguleres primært av kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven. Disse lovene gir forbrukerne obligatoriske rettigheter. Lovtekstene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Kontraktsvilkårene skal ikke forstås som begrensninger på juridiske rettigheter, men beskriver partenes viktigste rettigheter og plikter i forbindelse med kjøpet. Disse salgsvilkårene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For mer informasjon om disse salgsvilkårene, se Forbrukertilsynets retningslinjer.

1. Salgskontrakt

Kontrakten omfatter disse salgsvilkårene, informasjon som gis i bestillingssystemet, samt eventuelle spesielt avtalte vilkår. Ved eventuell konflikt i informasjonen som gis, vil det som er spesielt avtalt mellom partene ha forrang, forutsatt at dette ikke er i strid med lovgivningen.Kontrakten suppleres også av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Parter

For kunder innenfor EU er selgeren:

Røros Tweed AS,Tollef Bredals Vei 8, 7374 Røros, Norge.

webshop@rorostweed.no +47 72 40 67 20

MVA-registreringsnummer SE502050-955901

og benevnes heretter som "Selgeren".

Kjøperen er den parten som har plassert bestillingen og benevnes heretter som "Kjøperen".

3. Priser

De oppgitte prisene for varer og tjenester er den totale prisen som skal betales av Kjøperen. Disse prisene inkluderer alle skatter og tilleggskostnader. Kjøperen skal ikke belastes for eventuelle ekstra kostnader som Selgeren ikke har informert Kjøperen om på forhånd.

4. Kontraktsinngåelse

Kontrakten er bindende for begge parter så snart Kjøperen har sendt bestillingen til Selgeren.

Imidlertid er en part ikke bundet av kontrakten hvis det foreligger ortografiske eller typografiske feil i produktbeskrivelsen fra Selgeren i bestillingssystemet for onlinebestillingen eller i Kjøperens bestilling, og den andre parten har innsett eller burde ha innsett at en slik feil var til stede.

5. Betaling

Selgeren kan belaste Kjøperen for varene fra det tidspunktet de sendes fra Selgeren til Kjøperen.Hvis Kjøperen bruker et kreditt- eller debetkort for å foreta betalingen, kan Selgeren holde midlene på kortet når bestillingen legges inn. Kortet vil bli belastet samme dag som varene sendes.

6. Levering

Levering anses å ha funnet sted når Kjøperen eller deres representant har mottatt varen. Hvis leveringstiden ikke er oppgitt i bestillingssystemet, skal Selgeren levere varene til Kjøperen innen rimelig tid og senest 30 dager etter at bestillingen ble plassert av Kjøperen. Varene skal leveres til Kjøperen med mindre det er gjort spesielle avtaler mellom partene.

7. Produktansvar

Produktansvaret påhviler Kjøperen så snart varen er mottatt av Kjøperen eller deres representant i samsvar med punkt 6.

8. Angrefrist

Med mindre Kjøperen ikke har rett til å angre, kan de kansellere bestillingen i samsvar med angrerettloven. Kjøperen må informere Selgeren om at de vil utøve denne retten innen 14 dager etter starten av angrefristen. Denne perioden inkluderer alle kalenderdager. Hvis perioden avsluttes på en lørdag, søndag eller helligdag, forlenges den til neste arbeidsdag. Fristen for å utøve retten til å angre anses som oppfylt hvis melding sendes før utløpet av angrefristen. Kjøperen har bevisbyrden for å påvise at retten er påberopt. Derfor må meldingen sendes skriftlig (via angreskjema, e-post eller brev).

 

Angrefristen begynner som følger:

For kjøp av enkeltstående varer begynner angrefristen dagen etter at varen eller varene er mottatt. Hvis bestillingen omfatter flere leveringer, begynner perioden dagen etter at siste levering er gjort. Når retten til å angre utøves, må varene returneres til Selgeren innen rimelig tid og senest 14 dager etter at melding er gitt om intensjonen om å utøve retten. Kjøperen må dekke direkte kostnader ved å returnere varene, med mindre annet er avtalt, eller hvis Selgeren ikke har informert Kjøperen om at de er ansvarlige for å dekke returkostnadene. Selgeren har ikke lov til å kreve gebyrer for Kjøperens bruk av retten til å angre.

 Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til Kjøperen uten ugrunnet opphold og senest 14 dager etter at Selgeren mottok melding om Kjøperens beslutning om å utøve retten til å angre. Selgeren har rett til å holde tilbake tilbakebetalingen til varen eller varene er returnert av Kjøperen.

9. Forsinkelser og manglende levering: Kjøperens rettigheter og frist for å fremsette krav

Dersom Selgeren ikke leverer varene eller leverer dem for sent i henhold til partenes avtale, og dette ikke skyldes Kjøperen eller forhold på Kjøperens side, kan Kjøperen, i samsvar med forbrukerkjøpslovens kapittel 5, kreve oppfyllelse av kontrakten eller si opp kontrakten. Ved krav om retting av kontraktsbrudd, skal melding gis skriftlig av dokumentasjonsformål (for eksempel via e-post).

Oppfyllelse av kontrakten:

Kjøperen kan bekrefte kjøpet og kreve oppfyllelse av kontrakten fra Selgeren. Imidlertid kan ikke Kjøperen kreve oppfyllelse av kontrakten hvis det er en hindring for gjennomføringen som Selgeren ikke kan overvinne, eller hvis gjennomføringen av kontrakten ville medføre en betydelig ulempe eller kostnad for Selgeren som står i misforhold til Kjøperens interesse i kontraktens gjennomføring. Hvis disse hindringene imidlertid kan fjernes innen rimelig tid, kan Kjøperen kreve oppfyllelse av kontrakten. Kjøperen vil miste retten til å kreve oppfyllelse av kontrakten hvis de venter urimelig lenge før de fremsetter krav.

Oppsigelse:

Hvis Selgeren ikke leverer varene innen den avtalte tidsrammen, kan Kjøperen be Selgeren om å levere innen rimelig tid. Hvis Selgeren ikke leverer varene innen denne tidsrammen, kan Kjøperen kansellere bestillingen. Imidlertid kan Kjøperen kansellere bestillingen umiddelbart hvis Selgeren nekter å levere varene. Dette gjelder også i tilfeller der levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av kontrakten, eller hvis Kjøperen hadde informert Selgeren om at leveringstiden var avgjørende.Hvis varen leveres etter den tilleggstiden som er satt av Kjøperen eller etter leveringstiden, og dette var avgjørende for inngåelsen av kontrakten, må oppsigelse kreves innen rimelig tid etter at Kjøperen ble informert om leveringen.

10. Defekte varer: Kjøperens rettigheter og frist for å melde fra:

Dersom varen er defekt, må Kjøperen informere Selgeren om at de ønsker å påberope seg feilen innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Kjøperen anses alltid å ha gitt rimelig varsel hvis slik melding gis innen to måneder etter at feilen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Melding kan gis senest to år etter at Kjøperen tok i besittelse av varen. Hvis varen eller deler av den er ment å vare betydelig lenger enn to år, forlenges denne fristen til fem år.

Dersom varen har en mangel som ikke skyldes Kjøperen eller forhold på Kjøperens side, kan Kjøperen, i samsvar med forbrukerkjøpslovens kapittel 6, velge mellom erstatning eller kreve at kontrakten blir avsluttet, avhengig av omstendighetene.

Melding må gis skriftlig til Selgeren.

Erstatning:

Kjøperen kan velge et tilsvarende produkt. Imidlertid har Selgeren rett til å motsette seg Kjøperens krav hvis oppfyllelse av kravet er umulig eller medfører urimelige kostnader for Selgeren. Erstatningen skal skje innen rimelig tid. Som regel har ikke Selgeren rett til å foreta mer enn to forsøk på å rette feilen.

Avslutning:

Hvis varen ikke blir reparert eller erstattet, kan Kjøperen også avbryte kjøpet dersom feilen ikke er ubetydelig.

11. Selgerens rettigheter ved kontraktsbrudd fra Kjøperens side

Gebyr for ikke-hentede, ikke-forskuddsbetalte varer:

Hvis Kjøperen ikke henter ubetalte varer, kan Selgeren belaste Kjøperen et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke Selgerens faktiske utgifter for å levere varen til Kjøperen. Kjøpere under 18 år kan ikke belastes dette gebyret.

12. Garantier

Garantier utstedt av Selgeren eller produsenten gir Kjøperen ytterligere rettigheter utover de obligatoriske rettighetene de har krav på. Dermed innebærer ikke en garanti noen begrensning i Kjøperens rett til å gi melding eller fremsette krav i tilfelle forsinkelser eller mangler i henhold til avsnitt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Selgeren er ansvarlig for behandling av innsamlede personopplysninger. Med mindre Kjøperen samtykker, kan Selgeren bare samle inn og lagre de personopplysningene som er nødvendige for at Selgeren skal oppfylle sine plikter i henhold til kontrakten. Kjøperens personopplysninger skal bare gis til andre hvis dette er nødvendig for at Selgeren skal oppfylle kontrakten med Kjøperen, eller i tilfeller der dette kreves ved lov.

14. Konfliktløsning

Krav må rettes til Selgeren innen rimelig tid i samsvar med avsnitt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister utenfor rettssalen. Hvis dette ikke lykkes, kan Kjøperen kontakte Forbrukerrådet i Norge for mekling. Forbrukerrådet kan nås på telefonnummer (+47) 23 400 500 eller på www.forbrukerradet.no.